Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
 

691

Uno de los «maestros» de la bohemia madrileña lee una de las siluetas destinadas a la publicación en el Madrid jocoso, y en el texto de la semblanza hay más de una sugerencia de burla intencionada. (N. del A.)

 

692

En la presentación del presente trabajo me han faltado muchos textos que sin duda merecerían ser explorados en una más cuidadosa revisión del tema. De algunas pistas sólo tengo noticias incompletas. Por ejemplo, hubiera sido útil e interesante examinar dos novelas (Tregua, 1908, Lolita Acuña, 1909) de Dorio de Gadex (Rey Moliné). Del mismo bohemio de la segunda generación he visto dos libros misceláneos: Al margen de la vida. Gacetillas sin importancia (1912) y De los malditos, de los divinos. Anécdotas, comentarios, juicios críticos (1914). Otros títulos de Dorio de Gadex: Un cobarde (1906), Princesa de fábula (1910), Por el camino de las tonerías ( 1910). Tampoco me ha sido posible consultar los siguientes títulos: El pantano y Misterios del anarquismo (Antonio Sánchez Ruiz); Sobre el cieno (Antonio Roldán), El pecado de Claudia (A. Raigada), El calvario de Cristo, jirón de la bohemia (Vicente del Olmo), y seguramente otros muchos títulos pudieron haber sido revisados con provecho. A veces las ausencias se deben sencillamente a una falta de información, otras veces a la rareza de los libros en cuestión. (N. del A.)

 

693

Camilo José Cela, La rosa, Buenos Aires, Destino, 1979, p. 20. (N. from the A.)

 

694

Fernando Uriarte, «Apuntes sobre San Camilo, 1936», Papeles de Son Armadans, 59 (1970), 328 (see also pp. 324, 326, 334); Gemma Roberts, «La culpa y la búsqueda de la autenticidad en San Camilo, 1936, Journal of Spanish Studies: Twentieth Century, 3 (1975), 82; Angelines Echave, «Historia e intrahistoria en San Camilo, 1936 de Camilo José Cela», Dissertation Abstracts International, 41 (1980), 272-4. (N. from the A.)

 

695

Madeleine de Gogorza Fletcher, The Spanish Historical Novel 1870-1970, London, Tamesis, 1974, pp. 147-149, 152; Paul Ilie, «The Politics of Obscenity in San Camilo, 1936», Anales de la Novela de Posguerra, I (1976), passim, but especially pp. 28, 33, 34, 51. All future references to Ilie will be to this article unless otherwise specified. (N. from the A.)

 

696

Camilo José Cela, La colmena, ed. Raquel Asún, Madrid, Castalia, 1984, p. 105. (N. from the A.)

 

697

Ibid., «Nota a la tercera edición», p. 108. (N. from the A.)

 

698

See Echave, cited in n. 2 above. (N. from the A.)

 

699

My attention was drawn to this fact by Hayden White in a lecture delivered at Berkeley on May 6, 1980. For a fuller development of this point, see White's Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 1973, especially «Introduction: The Poetics of History», pp. 1-38. On history's attempts to structure «the temporal flux» and on the reification, even deification, of history, see also Hans Meyerhoff, Time in Literature, Berkeley and Los Ángeles, University of California Press, 1968, pp. 96-98. (N. from the A.)

 

700

See Roberts, p. 24. Janet W. Díaz, «Techniques of Alienation in Recent Spanish Novels», JSST:TC, 3 (1973), 6-7, places Cela's approach in the context of a trend in the contemporary novel. Gogorza Fletcher notes that «Cela chooses to sink the major events history has already sorted out for us back into the undifferentiated mass of trivia from which they first emerged, to give the raw material of history, the unprocessed daily events, in the way they appeared at the time» (p. 149). This critic, allowance made for her faith in history, clearly defines Cela's purpose but condemns it because it does not agree with her view of what an «historical novel» should be. For a stimulating discussion of essentially the same problem with respect to an earlier time, see Stephen Gilman, «A Generation of Conversos», Romance Philology, 33 (1979), 87-101. (N. from the A.)