Selecciona una palabra y presiona la tecla d para obtener su definición.
  • Volume IX, Number 1, Spring 1989
      • Alberto Rodríguez
        Frequently, the words spoken by a character in the conversations of the Quijote show the train of thought latent in the conscience of the speaker. The type of conversation that best presents this inner level is the «dialogue of memories». By using «anacrisis» (a rhetorical form found in Socratic dialogue), one character induces another to break his silence and reveal some thoughts or even perhaps his most intimate memories. In the Quijote, the anacrisis appears in three forms: 1) as a means for obtaining an intimate revelation; 2) as the incorporation of a third interlocutor; 3) as a «tertius gaudens». Cervantes' use of the anacrisis grants the conversations of the Quijote a great vigor because a character's surprising revelations constantly renew the eagerness to speak.
      • Eduardo Urbina
        This is a study the role of admiratio in the Quijote in connection with the reactions elicited by the knight and the creation of a parodic text capable of producing at once wonderment and laughter. The many instances of the use of admiratio are analyzed and classified into three categories: positive, negative, and ambivalent. This last one is then seen as the means to reconcile the marvelous and the verisimilar in the narrative, and is associated with the ambivalence in response characteristic of the grotesque mode.
      • Lesley Lipson
        Cualquier lectura de La gitanilla tiene forzosamente que reconocer su ensalzamiento de la poesía y la importancia de Preciosa como encarnación de este arte. Sin embargo, este estudio enfoca la cuestión del lenguaje como medio de comunicación fidedigno con más escepticismo. Este modo de acercarse al diálogo de la obra se inspira en la personalidad paradójica de la dama principal. En varias escenas divertidas su elocuencia y su espontaneidad inventiva hacen resaltar la credulidad del público con relación a la palabra creadora. Por contraste, fuera de tales representaciones delante del público, Preciosa desconfía absolutamente de la palabra. Éste es el punto capital de la obra que distingue entre la palabra sincera y la artística, y la mayoría de los diálogos vibran de esta oposición fundamental. La ironía dramática y la mentira -lugares comunes en las historias de amor- sirven para realzar aun más en su significado literal, y así de recelosa influye en la sensibilidad del lector. En fin, la infraestructura de la obra constituye una red intricada de poesía, vida e identidades disfrazadas, que no se puede desmarañar sino con un análisis verbal intensivo.
      • Patricia S. Finch
        Fundamental para la caracterización de la protagonista de La Celestina es su representación como hechicera o bruja. Aunque en las obras de Cervantes la magia y la brujería no desempeñan un papel tan central, Cervantes también introduce repetidas veces episodios que ejemplifican una amplia gama de prácticas mágicas; las semejanzas entre cierta escena de La Celestina y otra de El coloquio de los perros , entre Celestina y Cañizares, son más que coincidencias. Más allá de las similaridades y el uso del tema de la brujería, lo que parece más significativo es que Cervantes utiliza en la escena entre Cañizares y Berganza una técnica irónica (culpar por medio de la alabanza) idéntica a la de La Celestina, mostrando otra vez la sutileza de Cervantes y el efecto indirecto que La Celestina ha tenido en la creación de la novela moderna.
      • Ellen Lokos
        This study offers a new reading of the Viaje del Parnaso based on a vigorous labor of reconstruction of its emblematic images. The focal point of our analysis is the episode featuring the appearance of Lope de Vega, which constitutes the central emblematic image of the poem. Emblem literature, familiar to any learned reader of 1614, provided a powerful tool which allowed Cervantes to create levels of meaning using a language of innuendo and relativity. After «decoding» the emblematic language of the Viaje, we are able to understand more fully the literary and social satire that lie beneath the surface of the text. What emerges is one of the finest examples of Cervantine wit, where every word and image is ripe with veiled meanings.