Lo llibre de l' infantesa
Aplech de rondallas en prosa y vers endressadas als noys
Francesc Comerma i Bach
—5→
Al prendrer la ploma pera escriurer lo present llibre, no fou altre mon objecte que despertar en los tendres noys á qui va endressat, l' amor á la nostra llengua; difícil en vritat es compondrer pera noys per lo compte que deu trindrer's en contenir l' imajinació dintre d' uns prudents limits; no sé si hauré pogut sempre vencer tals dificultats; empró hi he fet tot lo qui he sabut, y qui fa lo que sab, á mes no está obligat.
L' Autor.
—6→
¿Qui, sino vosaltres en quina companyía passo la major part de ma vida, pot tenir dret al present llibre? Si, estimats noys: per vosaltres fou escrit y á vosaltres lo dedíco.
En éll hi trovareu vostras costums y tal volta vostres noms; hi trovareu també reflectidas vostras sensacions, y ditxós de mí si en lo poch que de pátria hi ha, puch fer naixer en vostres cors l' afició á nostra llengua y l' amor á nostra terra; estimeula molt, mos cars amichs, que ben digne n' es: y si un jorn vos troveu fora de ella nous avergonyiu pas de dir que sou catalans.
—7→
Un diumenje de primavera sortiren al camp de bon matí en Joseph y son fillet Aleix; la frescor de las auras, la verdor de las plantas, las aromas de las flors tot convidava el paseig.
Los aucellets plens d' alegría llansavan tendres cantadas y lo sol com roda de foch s' alsava majestuós del fons del mar.
Lo noy alegre triscava per la prada tot fent un pom de ginesta, rosellas y campanetas que volia oferir á sa mare.
—8→De sopte la campana de l' esglesia del poble deixá sentir sa veu y 'l bon Joseph llevantse la barretina, que 's tirá sobre l' espalla, barbotá en veu baixa quelcunas paraulas.
L' Aléix que s' en adoná, preguntá á son pare que havia dit, y perqué s' havia descobert.
Llavors en Joseph li respongué: fill meu, no sents los cants dels aucellets ¿no notas que las flors despedeixen ara una olor mes fina que en cap mes hora del dia?
Si, respongué 'l noyet; pero no sé lo que voleu dir perque açó no es pas la resposta que jo volia.
-Ja ho crech; mes allá vaig.
Los aucellets ab sos armoniosos cants y las flors ab llurs fins perfums saludan ara al Rey de Cel y terra; á Nostre Senyor y vols que jo sía menos que 'ls aucells y que las flors?
Llavors l' Aléix vivament respongue: Oh! dons jo també 'l vull saludar á Nostre Senyor: m' ensenyareu com ho tinch de fer?
Si, fill meu, si, t' ho ensenyaré: y fentli un amoros petó tornaren á casa després d' haber esmorsat en —9→ una font que prop hi havia. Lo bon Joseph ensenyá á son fill la oració matinal que tots los dias al alsarse del llit, dirigia l' Aléix ab las mans plegadas y 'ls ulls al cel, al Rey de cel y terra al Suprem Creador; á Deu Nostre Senyor.
—10→
En Ramon era un bon noy: estudiós, bon cor, tot ho era; no mes tenia un defecte: era llaminé.
A casa seva no hi havia pas res segú; ni 'l rebóst, ni l' armari, en una paraula, res.
Veus aqui, que tenia una tia que l' estimava molt, mes á voltas també el renyava, y un dia va convidarlo á dínar.
Podeu contar si n' estaria de content en Ramon! Avans de sortir lo sol ja volia anar á casa la tia.
Que va trigarli á arribar la hora de anarhi!
—11→Per últim la seva mare va posarli lo vestit de las festas y 'l feu acompanyar.
No os penseu pas que avans no 'l sermonejés molt especialment sobre 'l vici que tenia; en Ramon va prometrer fer bondat y se 'n aná.
Arribat que fou á casa la seva tia, aqueixa no hi era; en Ramon se 'n aná al jardí y allí jugant ab lo cércol y corrent al radera de papallonas, passava 'l temps, quan per efecte de la calor que jugant havia agafat, sentí que tenia molta set.
Ja hauria pogut beurer en una font que rajava en lo jardí; mes en Ramon pensá que l' aigua sola feya mal y buscá alguna cosa per trencarla com vulgarment se diu.
Axis es qu' entrant dins de la casa se 'n aná á l' armari hont vejé un plat tot plé de sucre. ¿Que mes volía en Ramon? de pesich en pesich va acabarse tot lo plat; fins li semblava que la set li havía fugit. Mes pobret! poch savía lo que feya!
Als pochs moments va sentirse tan mal de ventre que en lloch estava bé. Semblávali que tenia un forn á las entranyas.
—12→Revolcantse per terra estava quan entrá la seva tia.
Que tens Ramon? li pregunta; mes en Ramon ni esma tenia pera respondrer.
Sospitant va desseguida la bona dona á l' armari y trova vuit lo plat. Llavors compren lo mal del seu nevot.
Pobre Ramon! ¡estava enmatsinat!
Pus lo sucre aquell tenia veneno pera matar las ratas, que llamineras també, no dexavan sencer un sol rahim del parral.
Fou enviat á buscar lo metje á corre cuyta y gracias als bons medicaments pogué en Ramon escapar d' una mort inevitable.
Quant ja casi estaba bó, sa mare li digué: Ramon, sabs lo motiu de ta malaltía? Y 'l noy plorant respongué: prou, mareta meva, prou, may mes; may mes seré llaminé.
En Ramon cumplí sa paraula escarmentat per lo perill qu' havía passat.
Ya ho veyeu, estimats noys: no menjeu pas may res de lo qu' estiga desat; potsé si en Ramon se 'n —13→ salvá, pagariau vosaltres ab la vida. Pus com diu molt bé un poeta espanyol.
|
—14→
Qui de vosaltres no ha vist un carril, una fábrica ó un barco ab rodas? Jo crech que sereu be 'n pochs los que no ho haureu vist.
Y sabeu vosaltres qu' es lo que dona forsa al carril á la fábrica y al barco?
Dons es lo vapor.
Y qu' es lo vapor?
Lo vapor no es mes que l' aiga descomposta pe 'l foch.
Tots haveu mirat mil vegadas lo fum aquell blanch que ab forsa surt de dins d' un' olla quan l'aigua —15→ bull; mes alló no es pas fum; alló es lo vapor; de manera que si tapesseu un' olla herméticament y plena d' aigua la poseseu al foch, l' olla se reventaria pus lo vapor buscant sortida y no trovant per ahont s' obriria pas á la forsa. Direu vosaltres: si l' aigua cap dintre de l' olla, com es que no hi cápiga 'l vapor? No ho estranyeu. Lo calor dilata 'ls objectes ço es, 'ls axampla per tots cantons y com l' aigua es un cos com los demés, si bé molt més dilatable per ser líquida, tenim esplicada ja la causa. Si á la tapadora del olla y hagués un petit forat y en ell si soldés un canó, lo vapor sortiria ab molta forsa per lo dit conducto: ara bé; apliquem un molí de vent de manera que 'l vapor al sortir bati en llurs palas ó aspas, y veureu com aquell se posa en mohiment. Tal fou la primera máquina que 's també la mes sencilla.
Y 'l descubridor de la forsa del vapor sabeu qui es? Un noyet; un noy inglés nomenat Jaume Watt. Aqueix noy va fer per casualitat y voy jugant, lo primer esperiment ab lo vapor que del broch de una cafetera sortía. ¡Qui li habia de dir —16→ que son descubriment arribés fins al punt que va arribar!
En la rondalla que vé, veureu com á un noyet també, se deu un altre invent maravillós; lo dels vidres multiplicadors.
—17→
Aquells de vosaltres qu' estudian geografía, sabrán prou bé ahont se trova la Holanda y potsé també sabrán qu' en dita nació hi ha la ciutat de Middeburg.
Fa molts anys vivia en dita ciutat un óptich constructor d' ulleras, que tenia duas noyas ja grandetas y un noy petitet.
Veus aqui que un dia, un senyor que necesitava ulleras, va entrar á casa del fabricant, y aquet li va ensenyar varios cristalls qu' el bon senyor mirava —18→ y remirava posantlos á certa distancia de la vista per veurer si eran de bona calitat.
Lo noyet contemplava encantat tots los mohiments del comprador.
Aquet marxá y á poch també lo fabricant, encarregant á sos fills que cuidado á que fessen cap entramaliadura.
Tant bon punt fou fora, quan volgué lo noy escarnir al senyor que feya poch acabava de sortir.
Sent va á la cambra de son pare; 's posa una jupa, y lo barret; pren un bastó y s' arregla una barba postisa, y disfressat axís surt fent riure molt á sas germanas.
Middeburg te un campanar bastant alt que remata ab un gall y aquest campanar se veya desde 'l taller del fabricant d' ulleras.
Lo noy seguint la broma prent alguns vidres y comensa á fer las provas que pochs ans avía vist feya lo parroquiá del seu pare.
¡Mes quina fou sa sorpresa quant mirant lo gall del campanar ab dos vidres, l' un devant de l' altre, vejé que 's tornava gros, y que 'l veya mes aprop!
—19→Las noyas no tingueren menos sorpresa qu' ell y fins lo seu pare quan torná á casa se maravellá de tal descubriment que no trigá en aplicar donant per reultat los vidres multiplicadors ó d' aument que tanta aplicació tenen avuy dia en las ciencias.
Ya veyeu donchs com los invents que tant nos sorprenen son fills á voltas d' una pura casualitat.
—20→
Los noys de cert poble eran mol aficionats á las pedradas; tots qui mes qui menos tenian la seva fona ó mandró pera entregarse á son predilecte divertiment y organisar verdaderas batallas.
Lo Sr. Batlle havía moltas vegadas publicat bandos y fet fer cridas, mes los noys sembla que s' en burlavan.
Lo Sr. Mestre á l' estudi cada dia sermonejava á sos deixebles per lo que la major part ja no tenian mandrons ni 's recordavan de las pedras; empró —21→ sempre n' hi ha de desobedients per mes que sapian que la desobediencia es una falta digna de cástich.
En Felip sobre tot era 'l capitá.
Un dijous á la tarde, que com sabeu en la major part d' estudis es festa, se reuní una munió de noys en un camp de vora 'l poble, y aprofitant l' ocasió de esser ja segat lo blat, comensáren allí l' acció. Ensegats estavan fent petar mendrons y brunsir pedras, quant una d' aqueixas tocant en lo pols d' un petitet que per allí passava, lo deixá mort casi de repent.
Prou fugiren de seguida los fogosos combatents, tant que en un tancar y obrir d' ulls no s' en vejé un; mes no 'ls valgué.
Comparesquéren allí las Autoritats junt ab lo senyor Jutje que comensá las primeras diligencias.
Com ja los aficionats á pedradas eran prou coneguts en lo poble, la tarde mateixa fóren presos alguns, que amenassats per la justicia, descobríren á sos camaradas y al vespre tots estavan detinguts.
¡Fins alguns que ni sisquera hi havian sigut, pero —22→ qu' algunas voltas los hi havian vist!
¡Quina angunia passáren al veurers presos!
Tot eran llágrimas y demanar perdó.
Y 'ls pares? No sabeu vosaltres lo disgust que tinguéren pensant lo que podria sucsehir als seus fills.
Los noys fóren tancats tots en una casa de correcció; y en la impossibilitat de saber de qui era la pedra que tal desgracia havia causat, tingueren de pagar una grossa munta y encare escapáren barato.
En Felip per cap de motí, lo mateix que la Agustinet que també ho era, foren condemnats á dos mesos de presó y doble munta que 'ls altres.
Crech inútil dir qu' aquellas foren las rederas pedradas; mes ¡ay! massa tart los noys de aquell poble haguéren esmena.
Qui á diversions perillosas | |||
s' entrega, noys, temerari | |||
aviat ó tart trovará | |||
de sa imprudencia lo cástich |
—23→
Ben pochs son los catalans que no hajen sentit parlar del célebre Rector de Vallfogona.
Y com crech que vosaltres també alguna vegada l' haureu anomenat ó sentit anomenar, vull dirvos cuatre paraulas d' ell á fí de que en certa manera pugau conexe'l.
Mossen Francesch Vicens García nasqué á Tortosa en l' any 1580 segons conta Torres-Amat. Aficionat al estudi cursá la filosofía, la teología y humanitats graduantse de doctor á Lleida.
Ordenat sacerdot, obtingué alguns cárrechs honorifichs —24→ y quant la mort del rey En Felip III, fou éll l' encarregat de pronunciar lo discurs fúnebre en las ecsequias que per dit senyor se celebraren á la catedral de Girona. A 28 de Desembre de 1607 guanyá per oposició la rectoría de Vallfogona cual poble estava destinat á ferli casi un segon apellido.
A la vinguda de Felip IV á Barcelona tingué noticia del gran ingeni de mossen García y volgué conexe 'l ordenantli que passés á dita ciutat: y tan marevellat ne quedá que resolgué emportase 'l ab éll á Madrit.
Allí fou hont Vicens García feu conexensa ab Lope de Vega per una casualitat; pues passant lo bon Lope prop del convent de Recoletos vejé un noyet qu' ajegut en terra dormía tranquilament reposant lo cap en una pedra y ab ingenuitat esclama:
|
Lo que sentint Vicens García, acabá lo vers comensat dihent:
|
Aqueixa resposta feu dels dos sacerdots-poetas dos amichs.
Mes ay! Ni may que 'l pobre García hagués anat á Madrit!
Allí fou lo blanch de l' oit dels cortesans hasta qu' aborrit pensá sortir furtivament; mes no li valgué; pues l' enveja de sos contraris va seguirlo y topantlo á Saragossa l' enmatsiná junt ab son criat.
Lo pobre sirvent morí y éll pogué salvarse si be deixantli una malaltía que al fí devia llevarli la vida.
Tornat á Vallfogona no abandoná jamay sa passió favorita y seguí component versos si bé cap de sas celebradas poesías festivas fóren ja escritas en aquella época.
Compongué un bell romans á la Soletat hont propiament se retracta lo seu cor.
Llavors comprengué tot lo valor de son retiro planyentse fins d' haberlo abandonat pera passar á la Cort d' Espanya: que ho comprengué ho prova —26→ ben bé lo final del dit romans á la soletat hont llegim:
Morí lo bon rector lo dia 6 de Setembre de 1623 plorat de tots, y deixant un nom que per anys recordará Catalunya.
—27→
Avuy que tan abundan los llibres y que 's compran per un tres y no res com s' acostuma dir, avuy repetim podem apreciar mes lo valor d' eixa maravillosa invenció nomenada imprenta.
Sigles enrera un llibre costava un ull de la cara. Y no podia esser d' altre modo.
Figureuvos que 'l llibraire ó llibreter, com llavors li deyan, era lo qui avuy ne diem l' Autor; aquet los escribia y pasava luego 'ls originals al copista qui ab molta paciencia 'ls posava en net.
—28→Los copistas regularment eran frares que retirats en sa celda guanyavan molts bons diners. Deixavan los titols y las inicials en blanch y luego venia 'l miniaturista qui omplia 'ls vuits ab lletras adornadas ab bonichs dibuixos.
Llavors tampoch se usava 'l papé axís es que tots los llibres eran fets de pergamí.
Veus aqui qu' una obra, si era molt estensa, consumía á voltas la vida d' un home.
Axó fou lo que induí á Joan Guttemberg fill de Maguncia, ciutat d' Alemania, á inventar un procediment que permetés reproduir lo llibre tantas vegadas com se volgués ab estalvi de temps y de trevall.
No pochs desvells va costarli al pobre Guttemberg portar á cap son ideal.
Primerament prová de grabar planxas de plana; aço tenia molts inconvenients ja per lo trevall que portava, com per lo material qu' es perdía. La qüestió estava en fer cada lletra de per sí á fí de que pogués servir per tots los casos.
¿Mes com ferho? Guttemberg no sols havía consumit —29→ tot son capital redera del invent sino qu' havia també gastat lo de dos companys que se li asociáren.
Per fí lográ resoldrer lo problema. Ajuntat ab un tal Joan Faust, célebre orífice, aquet li doná algun camí pera traure 'n son profit.
Pus las lletras ó carácters de ferro eran massa forts y per lo tant feyan malbé lo papé ab que ja se substituí lo pergamí; las de plom eran massa flonjas y l' acció de la prempsa podia xafarlas; las de coure resultaban molt caras; axís es que Faust prova de ferlas de plom y antimoni, lo que doná un bon resultat.
Mes com l' orífice era un ruí y un avaro, tractá d' abatrer á Guttemberg tant com va poder y aprofitantse del maravellós invent establí una imprenta en una gruta hont imprimia llibres, falsificacions dels códices ó manuscrits antichs, que li pagavan á bon preu; mes la mort va privarli de fer l' agost per molt temps.
Entretant Guttemberg, protegit pel bisbe de Maguncia, havia establert una petita imprenta y alli era —30→ de veurer la seva satisfacció quan ecsaminava las provas.
A la seva mort sos fadrins s' estenguéren per diversas nacions venint també á Espanya qué llavors anava al devant en lo camí de la cultura, y ab lo nom de fills de Guttemberg propagáren la imprenta omplint de gloria á son inventor que en la mort trova l' inmortalitat.
—31→
En una font cristallina | ||||
certa nineta, | ||||
se n' estava enmirallant | ||||
collint floretas. | ||||
Ja 's posava una corona | 5 | |||
de fullas verdas; | ||||
ja las fullas cambiava | ||||
per las rosellas, | ||||
y la font com bona amiga | ||||
—32→ | ||||
sembla l' hi deya: | 10 | |||
«no 't fa ser exa corona | ||||
encar prou bella.» | ||||
Se 'n posa una de clavells | ||||
y campanetas | ||||
y la font, «buscan un altra» | 15 | |||
encara deya. | ||||
De flairosos lliris blanchs | ||||
y de violetas | ||||
un altra corona 's posa | ||||
la nina bella | 20 | |||
y, «aqueixa,» la font li diu; | ||||
«t' adorna, aqueixa....» | ||||
Y un ángel baixant del cel | ||||
ab veu molt tendre | ||||
diuli: «aqueixas bellas flors | 25 | |||
guardálas sempre | ||||
qu' es la joya mes prehuada | ||||
de l' infantesa | ||||
lo simbol de ta corona | ||||
si, l' ignoscencia.» | 30 |
—33→
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
—36→
Un infantó en lo bressol | ||||
en lo bressol s' endormisca, | ||||
si estant despert es un ángel | ||||
ángel es al adormirse. | ||||
Mireuse 'l: son cabell ros | 5 | |||
com las dauradas espigas: | ||||
duas rosas sas galletas | ||||
com las que 'l Maig bellas cria; | ||||
En sos llavis de coral | ||||
—37→ | ||||
presonera una sonrisa | 10 | |||
hi veureu que de sa mare | ||||
forma tota l' alegria. | ||||
Dorm, li diu, dorm, fillet meu; | ||||
dorm, y axis tota ta vida | ||||
pugas fer' ho tan tranquil, | 15 | |||
com ara que res te lliga. | ||||
¡Felis de tu, ángel de Deu, | ||||
que no comprens la malicia | ||||
y l' Angel de l' ignoscencia | ||||
sota sas alas t' abriga! | 20 | |||
Felis de tu bell infant | ||||
que flors y violas somnias! | ||||
eufasi que may te dexi | ||||
lo Sant Angel qu' ara 't guia. |
—38→
Sens trevall no hi ha alegria | ||||
sens trevall no hi ha descans; | ||||
qui en sent jove no trevalla. | ||||
tindrá vell de trevallar | ||||
¡Quina angunia | 5 | |||
veure 's pobre | ||||
ple de xacras | ||||
y ple d' anys! | ||||
Ay! be 's pagan | ||||
be molt caras | 10 | |||
las dolçuras —39→ | ||||
del vagar! | ||||
Trevallem mentres som jovens | ||||
si volem vells reposar. | ||||
¡Quin descans mes dolç ha d' ser | 15 | |||
lo que es fruit d' honr s trevall! | ||||
La gaubança | ||||
no vol tractes | ||||
ab qui l' ansia | ||||
per mal art. | 20 | |||
La ventura | ||||
sols amiga | ||||
n' es de l' home | ||||
ben honrat. | ||||
La vagancia dona vicis | 25 | |||
virtuts dona lo trevall. | ||||
¡Malehida aquella sia! | ||||
¡Benehit lo trevallar! |
—40→
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
—43→
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
—45→
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
—47→
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
—51→
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
—52→ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
—53→
| ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
—54→ | ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
|
—55→
Quand l' home te la ventura | ||||
no la compren, | ||||
y 'ls records torban sa pensa | ||||
d' uns altres temps. | ||||
Temps passats no tan ditxosos | 5 | |||
de dolors plens, | ||||
men en tot y aço 'ls anyora: | ||||
sabeu perqué? | ||||
¿Perqué plora lo passat | ||||
no compreneu? | 10 | |||
Lo plora perque la ditxa | ||||
impossible es —56→ | ||||
y tan sols coneixer 's pot | ||||
quand ja no 's te; | ||||
ni sabem acontentarnos | 15 | |||
may del present. |
—57→
| ||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||
|
—59→
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
—65→
| ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
—66→ | ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
|
—67→
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
—69→ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
—78→
| ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
—86→ | ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
FI |